De verantwoording over het infrastructuurprogramma vindt plaats conform de regeling projecten van Provinciale Staten. In de eerste plaats gebeurt dit op programmaniveau via de jaarlijkse Voortgangsrapportage Infrastructuur. Hierin wordt per project de voortgang op de mijlpalen planning (jaar gereed) en budget (krediet) weergegeven. Ten tweede gebeurt dit op projectniveau, waarbij ook kwaliteit en risico worden verantwoord. Alleen voor projecten boven de € 10 mln vindt rechtstreeks verantwoording plaats aan Provinciale Staten.
De afgesproken sturing en verantwoording over projecten is dus gekoppeld aan mijlpalen en niet aan de (financiële) realisatie in een (begrotings)jaar. De sturing is dus jaargrensoverschrijdend in tegenstelling tot de jaarlijkse verantwoording op concernniveau via deze jaarrekening. Een onderbesteding in een jaarschijf betekent dus niet direct dat een project vertraagd is maar eerder dat de planning van uitgaven is veranderd.
In de afgelopen jaren zijn al meerdere verbeteringen opgestart en doorgevoerd met betrekking tot sturing op de (financiële) programmering (sturing op totaalbudget, probabilistisch ramen en plannen in grote projecten, jaarlijks Kaderbesluit Infrastructuur etc.). Dit moet zorgen voor betere prognoses. De komende jaren zal nog verder worden gewerkt aan optimalisatie van de ingezette verbeteringen en nieuwe verbeteringen wat betreft de (financiële) sturing op projecten (verdere uitrol probabilistisch ramen en plannen en risicoreserveringen koppelen aan planning en budget).
In deze jaarrekening zijn een beperkt aantal afwijkingen geconstateerd qua uitgaven en inkomsten. Dit is vaak het gevolg van een gewijzigd activeringsmoment ten opzichte van de eerdere prognose. In een aantal gevallen betreft dit een eerder opleveringsmoment en in een aantal gevallen een later opleveringsmoment. In het laatste geval betreft het soms een deelproject waarbij de planning van het totaalproject ongewijzigd blijft. Als gevolg van het latere activeringsmoment zijn inkomsten (bijdragen van derden) ook nog niet ontvangen.
In de Nota IWA (Investeren, waarderen en activeren) is het moment van gereedmelding van het project vastgelegd als 1 e moment van activeren. Dit gebeurt op basis van het proces-verbaal van opneming (oplevering). Na decharge van een project volgt een 2 e activering.
Voor meer informatie over de voortgang van de provinciale infrastructurele projecten wordt verwezen naar de Voortgangsrapportage Infrastructuur, die tegelijk met de jaarrekening aan PS wordt aangeboden.
Uitgaven
Leningen (€ 0,5 mln n)
Voor het renoveren, vervangen en/of verduurzamen van veerponten is een lening van € 0,5 mln verstrekt.
Projecten beheer en onderhoud (inclusief functionele verbeteringen)
De werkzaamheden in de voorbereidingsfase van een aantal onderhoudsprojecten vragen meer tijd dan verwacht, waardoor de voorbereidingsfase later wordt afgesloten. Het betreft de projecten voorbereidingsfase N214a/b, N215b/c (inclusief functionele verbeteringen), N468a, N489a/oeverprojecten Delftse Schie en Oude Rijn (€ 3 mln). Activering vindt plaats in 2018.
De werkzaamheden in de uitvoeringsfase voor N207 buscorridor (€ 7,7 mln) en N217a/b, N445a inclusief functionele verbeteringen verkeersveiligheid (€ 6,3 mln) hebben vertraging in de werkzaamheden door uitvoering werkzaamheden in het juiste seizoen, langere levertijd componenten en afstemming met de omgeving waardoor deze projecten in 2018 worden geactiveerd.
Meer informatie is te vinden in de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
Projecten nieuwbouw
De afwijkingen ten opzichte van de ramingen zijn als volgt over de paragrafen verdeeld:
(bedragen x € 1 mln) | Uitgaven (U) | Inkomsten (I = bijdragen derden) |
---|---|---|
Wegen | 18,1 (n) | 16,1(v) |
OV | 1,7 (v) | 1,0 (n) |
Verkeersveiligheid | 4,6 (v) | 0,5 (n) |
Vaarwegen | 3,8 (n) | 2,5 (v) |
Fietspaden | 7,4 (v) | 0,0 (-) |
De belangrijkste projecten bij de Wegen zijn: | |||
---|---|---|---|
Eerder geactiveerd: | |||
N209 Reconstructie knoop A13 - N209 | U | 16,4 (n) | Het project is eerder opgeleverd. |
I | 17,4 (v) | ||
Bijdrage A15 Papendrecht-Sliedrecht | U | 5,3 (n) | De subsidie aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is eerder verstrekt en vastgesteld. |
Omlegging N456 aansluiting A20 - Moordrecht | U | 4,3 (n) | De geplande werkzaamheden zijn uitgevoerd en het project is overgedragen aan DBI. |
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: | |||
Wegenproject Westland (3 in 1) | U | 0,8 (v) | Nog niet alle restpunten in overdracht van de weg naar beheer zijn afgewikkeld en de afrekening van enkele subsidies moet nog plaatsvinden. De afronding en daarmee resterende activering wordt in 2018 verwacht. |
I | 0,6 (n) | ||
Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) | U | 0,4 (v) | Het totale programma DVM loopt tot 2021. Binnen het programma worden deelprojecten in verschillende jaren geactiveerd . In 2017 zijn de projecten CAR, Uitbreiding verkeerscentrale en Observatiecamera’s afgerond. |
I | 0,3 (n) | ||
Steekterbrug | U | 1,8 (v) | Voor dit project wordt € 1,8 mln bijgedragen uit het budget voor nieuwbouw. De activering van het project is onderdeel van de projecten beheer en onderhoud. |
Niet geactiveerd: | |||
N207 Verb.doorstr.Alphen-Kruisweg | U | 3,9 (v) | De linksaffer is nog niet gereed. Decharge van het project vindt in 2018 plaats gelijk met de projecten voor de ontwikkeling van de buscorridors Alphen aan den Rijn – Schiphol en de Brug Leidschevaart. |
I | 0,5 (n) | ||
N207 Zuid/Corridor bereikbaarheid Greenport Boskoop | U | 0,8 (v) | De voorbereidingsfase loopt langer door omdat het uitvoeringsbesluit in PS is aangehouden. Het totale project loopt tot en met 2025 door. |
De belangrijkste projecten bij Openbaar vervoer zijn: | |||
---|---|---|---|
Eerder geactiveerd: | |||
R-Net algemeen (onderdeel HOV-Net) | U | 0,3 (n) | Het project is onderdeel van het overkoepelende project HOV-Net Zuid-Holland Noord. Op het deelproject R-Net algemeen zijn zowel uitgaven voor het HOV-Net als voor het R-Net geboekt. De uitgaven voor het R-Net zijn overgeboekt naar het deelproject R-Net onderzoek nieuwe corridors, het HOV-deel ad € 0,3 mln is geactiveerd. |
Niet geactiveerd: | |||
P+R voorziening Sassenheim (onderdeel programma P+R voorzieningen) | U | 2,0 (v) | De subsidieontvanger moet nog een verzoek tot vaststelling indienen, waarna de provincie de subsidie kan afrekenen. Het totale project loopt tot en met 2025 door. |
I | 1,0 (n) |
De belangrijkste projecten bij Verkeersveiligheid zijn: | |||
---|---|---|---|
Niet geactiveerd: | |||
N223 Rotonde Oostbuurtseweg-Noordlier- Weg (onderdeel Aanpassingen hoofdrijbaan | U | 4,0 (v) | Er is vertraging ontstaan op dit deelproject door het niet op tijd bereiken van zettingseisen en kabels en leidingen. Het totale project loopt tot en met 2019 door. |
N223(Westland, Midden-Delfland)) | I | 0,5 (n) | |
N223 Duurzaam veilig fase 3 (onderdeel Aanpassingen hoofdrijbaan | U | 0,5 (v) | Dit project bevindt zich in de voorbereidingsfase. Deze loopt door in 2018. Het totale project loopt tot en met 2019 door. |
N223 (Westland, Midden-Delfland)) |
De belangrijkste projecten bij Vaarwegen zijn: | |||
---|---|---|---|
Eerder geactiveerd: | |||
Vervangen St.Sebastiaansbrug | U | 3,4 (n) | In 2017 zijn historische kosten met partners onderling afgerekend waarna het project financieel is bijgesteld in het PZI. |
I | 2,5 (v) | ||
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: | |||
Realiseren vaarwegmanagement (Verbetertraject afstandsbediening) | U | 0,4 (n) | Het programma DVM loopt tot 2021. Binnen het programma worden projecten in verschillende jaren geactiveerd. In 2017 zijn het Verbetertraject afstandsbediening, het Vaarwegmanagement en de Centrale objectbediening afgerond. Het nadeel wordt opgevangen door de nog beschikbare middelen in het programma. |
De belangrijkste projecten bij Fietspaden zijn: | |||
---|---|---|---|
Wel geactiveerd, afwijking t.o.v. raming: | |||
Diverse fietspaden | U | 0,2 (v) | |
Niet geactiveerd: | |||
Uitvoeringsprogramma Fiets 2012-2016 | |||
F268.7 Kinderdijk-Schoonhovenseveer | U | 4,8 (v) | De subsidieontvanger moet nog een verzoek tot vaststelling indienen. |
F552.0 Beneden Merwederoute-Alblasserwaard | U | 0,8 (v) | Een aantal maatregelen moet nog worden uitgevoerd. |
Uitvoeringsprogramma Fiets 2008-2011 | |||
F430-Hollandse waterlinie (Diefdijk) | U | 0,5 (v) | De subsidieontvanger moet nog een verzoek tot vaststelling indienen. |
Diverse fietspaden | U | 1,1 (v) | De subsidieontvangers moeten nog een verzoek tot vaststelling indienen. |