Er is voor een aantal subsidieregelingen geen subsidieplafond in 2017 vastgesteld. Deze subsidies zijn verleend conform wet- en regelgeving. Er bestond wel toereikend budget om deze subsidies te kunnen verlenen. In onderstaande tabel wordt hierover informatie verstrekt.
Programma 2 Bereikbaar en Verbonden (€)
Subsidie-regeling | Par. | Titel van de regeling | Doel | Ontvangen aanvragen | Verleende subsidies | Onderhanden | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
aanvragen | |||||||||
Aantal | Bedrag | Aantal | Bedrag | Aantal | Bedrag | ||||
1.6.58 | Subsidieregeling Programma R-net | ||||||||
Programma R-net locatie Boskoop-Alphen aan de Rijn | 2.2 | 1 | 1.000.000 | 1 | 765.000 | 0 | 0 | ||
HOV-corridor Noordwijk-Schiphol | 2.2 | 6 | 1.233.978 | 5 | 738.472 | 1 | 495.506 | ||
Programma R-net spoor- en stationsgebieden | 2.2 | 1 | 353.000 | 1 | 353.000 | 0 | 0 | ||
1.6.74 | Subsidieregeling Mobiliteit Zuid-Holland 2017 | ||||||||
2 | Infrastructurele projecten | 2.1 | 51 | 3.215.876 | 41 | 2.471.801 | 5 | 623.662 | |
3 | Regionaal vervoer over weg en spoor | 2.2 | 7 | 66.463.105 | 6 | 65.963.105 | 0 | 500.000 | |
4 | Regionaal vervoer over water | 2.2 | 1 | 1.938.000 | 1 | 1.938.000 | 0 | 0 | |
5 | Collectief vraagafhankelijk openbaar vervoer | 2.2 | 2 | 738.650 | 2 | 738.650 | 0 | 0 | |
6 | Oprichting buurtbusverenigingen | 2.2 | 1 | 2.000 | 1 | 2.000 | 0 | 0 | |
7 | Instandhouding buurtbusverenigingen | 2.2 | 10 | 66.640 | 10 | 66.640 | 0 | 0 | |
8 | Toegankelijkheid buurtbuslocaties | 2.2 | 2 | 60.000 | 2 | 60.000 | 0 | 0 | |
10 | Mobiliteitsmanagement | 2.2 | 4 | 52.458 | 4 | 51.163 | 0 | 0 | |
14 | Fietsprojecten | 2.2 | 16 | 6.194.028 | 13 | 4.257.779 | 4 | 1.997.600 | |
15 | Reizigersplatform | 2.3 | 3 | 89.000 | 3 | 89.000 | 0 | 0 | |
16a | R-net projecten | 2.2 | 1 | 60.000 | 0 | 0 | 1 | 60.000 | |
Totaal | 106 | 81.466.735 | 90 | 77.494.610 | 12 | 3.676.768 |
Overzicht incidentele subsidies 2017 (€)
Naast project-boekjaar- en begrotingssubsidies werden er ook incidentele subsidies verleend. Deze subsidies lopen in principe over de relevante programma´s in de begroting. Subsidieplafonds zijn daarvoor niet aan de orde. Een specificatie van de verleende incidentele subsidies is te vinden in het Openbaar Subsidieregister over 2017.
Subsidieregelingnr. | Titel van de regeling | Doel | Ontvangen aanvragen | Verleende subsidies | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal | Bedrag | Aantal | Bedrag | |||
1.6.50 * | Algemene subsidieverordening | Diverse | 13 | 5.933.000 | 6 | 560.000 |
1.6.50 | Art 4 Asv | Diverse | 9 | 3.358.800 | 9 | 3.358.800 |
Totaal | 22 | 9.291.800 | 15 | 3.918.800 | ||
*er zijn nog 4 subsidieaanvragen voor een bedrag van € 5.550.000 in behandeling. En 3 subsidies zijn geweigerd voor een totaal bedrag van € 23.000 |
Relatie Uniform Subsidie Kader (USK) tot het beleid Misbruik &Oneigenlijk gebruik (M&O)
In het kader van het USK is beleid ontwikkeld op het tegengaan en voorkomen van het misbruik en oneigenlijk gebruik van subsidies en zijn procedures aangepast en opnieuw beschreven. Het beleid Misbruik en Oneigenlijk gebruik (M&O) maakt onderdeel uit van het Uniform Subsidiekader(USK). De gedachte erachter is dat het vertrouwen en de vereenvoudigde vaststelling een strengere handhaving/controle met zich meebrengt. Aan de subsidieverlening is verbonden dat een verandering in het subsidieplan tijdig moet worden gemeld (bijvoorbeeld een wijziging in de begroting of looptijdverlenging). Dit betreft echter maar een klein aantal nalatigheden, waar onder andere een te late melding (juist hetgeen waar het M&O-beleid om draait) niet in is vermeld.
De toepassing van het beleid Misbruik & Oneigenlijk gebruik bij Subsidieverstrekking, zoals dat bij de invoering van het Uniforme subsidiekader (USK) per 1 juli 2013 is vastgesteld, stuitte in de praktijk op problemen. Het besluit was niet in alle voorkomende gevallen volledig juridisch afgedekt. In afwachting van de ontwikkeling van nieuw beleid is met dit beleid dan ook tijdelijk terughoudend omgegaan.
Hoe verder het USK evalueren
In navolging van het Rijk is zowel uit de tussenevaluatie van het IPO van het USK als uit de Zuid-Hollandse tussenevaluatie (besproken in de Statencommissie B&M van 16 maart 2016), beide uitgevoerd door Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn Advocaten (Pels), provinciebreed gebleken dat nog niet alle controlemechanismen van het USK volledig waren geïmplementeerd. In het bijzonder de meldingsplicht en het M&O-beleid. Aan de hand van door Pels gedane aanbevelingen en op basis van eigen onderzoek (onder andere bij het ministerie van VWS) is de Asv aangepast op dit punt en het M&O-beleid herzien en opnieuw vastgesteld tezamen met een beleidsregel waarin onder andere consequenties worden verbonden aan het niet-naleven van de meldingsplicht.
Gedeputeerde Staten hebben op 5 juli 2016 nieuw beleid vastgesteld. Dit is de Beleidsnotitie ter voorkoming van misbruik & oneigenlijk gebruik bij subsidieverstrekking (M&O-beleid) en de Beleidsregel ter voorkoming van misbruik en oneigenlijk gebruik bij subsidieverstrekking (beleidsregel M&O). In de beleidsregel zijn de gevolgen van het niet-naleven van de meldingsplicht nader uitgewerkt en is de registratie van gevallen van misbruik en oneigenlijk gebruik bij subsidieverstrekking aangescherpt. Hierbij zijn de aanbevelingen van hierna genoemde evaluatie gebruikt
De eindevaluatie van het USK, inclusief hiervoor genoemd M&O-beleid, zou twee jaar later plaatsvinden dus medio 2018. De eindevaluatie van het USK door het Rijk is echter uitgesteld. Het IPO sluit hierbij wederom aan aangezien het hele USK bij alle provincies is ingevoerd in navolging van het Rijk.
Informatie over de verleende subsidies t.a.v. innovatief MKB beschikbaar op de website
De provincie Zuid-Holland vergroot haar transparantie door informatie over subsidies op een nieuwe manier beschikbaar te stellen op de website. Nu is in kaart gebracht waar de verschillende innovatiesubsidies in Zuid-Holland terechtkomen. Daarnaast wordt er vermeld wat de subsidieontvangers daarvoor doen.
Innovatieve ondernemers zijn van groot belang voor de Zuid-Hollandse economie. Zij zorgen ervoor dat wij als regio voorop blijven lopen en kunnen concurreren op wereldniveau. Daarom stimuleert de provincie economische ontwikkeling in Zuid-Holland onder meer met subsidies aan innovatieve ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Zij kunnen met het geld dat zij ontvangen nieuwe producten en kennis ontwikkelen. In 2017 was er bijna € 10 mln beschikbaar voor deze regeling.
Met deze ontwikkelingen zet provincie Zuid-Holland een nieuwe stap in het proces naar een transparante en open provincie. Elke nieuw verleende innovatiesubsidie wordt automatisch gepubliceerd op de website (subsidie op de kaart) van de provincie .
Openbaar subsidieregister
Sinds 2012 is (n.a.v. motie 301) het openbaar subsidieregister op de website (https://www.zuid-holland.nl/loket/subsidies/subsidies/subsidies/openbaar/ ) van de provincie ingericht. Vanaf die tijd wordt het elk kwartaal ververst en per kalenderjaar bewaard. Op dit moment wordt gewerkt aan het subsidieregister 2.0 dat meer gebruikersvriendelijk wordt en meer zoekmogelijkheden biedt en waar mogelijk wordt de subsidieaanvraag gekoppeld aan een geografische locatie. Ook wordt de mogelijkheid onderzocht om frequenter het subsidieregister te verversen.